• zak.edu.pl  »  
  • Aktualności  »  
  • Bezpieczeństwo teleinformatyczne – kierunek poszukiwany na rynku pracy

Bezpieczeństwo teleinformatyczne – kierunek poszukiwany na rynku pracy

5.7.2019

Zewsząd otaczają nas sieci komputerowe. W domu korzystamy z prywatnego łącza i lokalnej sieci Wi-Fi, w pracy wszystkie systemy informatyczne spięte są w jedną sieć, do systemu bankowego również logujemy się za pośrednictwem Internetu. Podobnie jest z płaceniem kartą – do tego również potrzebna jest sieć. Trudno znaleźć aspekt życia, który nie wykorzystywałby choćby w minimalnym stopniu sieci teleinformatycznych. Z jednej strony, to duża wygoda i szybkość, na przykład przeprowadzania transakcji. Z drugiej – wielkie ryzyko, bo sieci nie tylko przesyłają informacje, ale również gromadzą dane na temat wszystkich użytkowników. Zapewnienie bezpieczeństwa teleinformatycznego to jedno z największych wyzwań współczesnego świata, przed którym stoją nie tylko firmy prywatne, ale również instytucje publiczne. To jednak także duża szansa na znalezienie ciekawej, pełnej wyzwań i dobrze płatnej pracy w charakterze specjalisty do spraw bezpieczeństwa teleinformatycznego

Czym jest bezpieczeństwo teleinformatyczne?

Bezpieczeństwo teleinformatyczne to bardzo rozległy zbiór zagadnień, których ogólnym celem jest zapewnienie ochrony wszystkim danym i informacjom przechowywanym i przetwarzanym przez systemy informatyczne i komunikacyjne w danej jednostce – może być to firma, urząd, czy dowolna inna instytucja. W obecnych czasach, gdy sieci komputerowe przechowują i przesyłają trudne do policzenia ilości danych, ich bezpieczeństwo jest sprawą absolutnie kluczową. Z jednej strony wymagają tego przepisy prawa – jeśli dany podmiot pobrał jakiekolwiek dane od swoich partnerów czy klientów, musi zapewnić im ochronę. Jeśli jednak w wyniku zaniedbań dojdzie do wycieku lub kradzieży, trzeba liczyć się z surowymi karami finansowymi. Z drugiej strony, nawet bardzo dotkliwa grzywna może być mniejszym problemem niż utrata zaufania klientów i kontrahentów. Największym wyzwaniem dla działań z zakresu bezpieczeństwa teleinformatycznego jest zatem niedopuszczenie do jakichkolwiek uchybień, bo ich konsekwencje – zarówno te wymierne, jak i niewymierne – mogą być brzemienne w skutkach dla funkcjonowania każdej firmy czy instytucji.

Zadania i rola specjalisty bezpieczeństwa teleinformatycznego

Jak wynika z powyższego opisu, rola specjalisty do spraw bezpieczeństwa teleinformatycznego jest kluczowa w firmie, a jego zadania wymagają dużej odpowiedzialności. Tak jest w istocie, choć dzięki temu praca w tym zawodzie jest satysfakcjonująca i dobrze płatna. W zależności od specyfiki firmy czy branży, zadania w zakresie bezpieczeństwa teleinformatycznego mogą się nieco różnić, jednak można podzielić je na dwa etapy – planowanie i utrzymanie. W pierwszym przypadku. podstawowym zadaniem jest, tak zwane szacowanie ryzyka i przewidywanie. Chodzi o to, aby analizować procedury oraz „ciągi” przesyłania danych i szukać w nich błędów, słabych ogniw, czy sytuacji niosących ryzyko utraty bądź przechwycenia danych przez niepowołane osoby. Bardzo ważne jest również opracowanie schematów postępowania dla wszystkich pracowników, którzy zajmują się przetwarzaniem danych lub pracą z nimi. Utrzymanie to natomiast ciągłe monitorowanie i nadzór nad systemami teleinformatycznymi, a także reagowanie w sytuacjach zagrożenia wycieku lub próby wykradzenia danych. Idealną sytuacją jest, gdy jeden człowiek czuwa nad wszystkimi kwestiami związanymi z bezpieczeństwem teleinformatycznym – od etapu planowania budowy sieci, przez zabezpieczenia, po schematy postępowania i codzienne utrzymanie. W praktyce jednak najczęściej trzeba pracować na wcześniej przygotowanych rozwiązaniach. Wówczas najważniejszy jest początkowy audyt, czyli dokładne sprawdzenie całego systemu i wyłapywanie ewentualnych niedociągnięć, usuwanie ich, a następnie praca nad ciągłym poprawianiem bezpieczeństwa teleinformatycznego.

Kompetencje potrzebne do pracy jako peacownik bezpieczeństwa teleinformatycznego

Jak w każdej profesji, kompetencje wymagane do pracy w - szeroko rozumianej - branży bezpieczeństwa teleinformatycznego, można podzielić na dwie kategorii – twarde i miękkie. Pierwsza kategoria obejmuje wykształcenie, wiedzę i doświadczenie. Najbardziej oczywistym i pożądanym kierunkiem w tej branży jest informatyka, ale nawet te studia mogą okazać się niezbyt przydatne, jeśli w ich toku (na przykład w ramach specjalizacji) nie były omawiane kwestie związane z ochroną danych. Wykształcenie i wiedzę można rozszerzyć w ramach szkolenia z bezpieczeństwa teleinformatycznego (więcej o nim za chwilę). Trzeba mieć jednak świadomość, że nawet najlepsze wykształcenie i wiedza teoretyczna w tej dziedzinie to zdecydowanie za mało. Pomagają znaleźć pierwszą pracę, ale nie wolno spocząć na laurach – trzeba się dokształcać, uczyć samodzielnie i czerpać jak najwięcej z codziennej pracy, w tym ze współpracy z bardziej doświadczonymi specjalistami. To jedyna szansa na rozwój zawodowy i karierę w bezpieczeństwie teleinformatycznym. Nie można zapominać też o kompetencjach miękkich, które znacznie ułatwiają osiągnięcie sukcesu. Specjalista z zakresu ochrony danych powinien być skrupulatny, dokładny, cierpliwy. Z jednej strony przydaje się analityczny umysł, z drugiej często trzeba też wykazywać się wyobraźnią – sposoby, w które można stracić dane, często wydają się bowiem tak nieprawdopodobne, że dopóki się nie wydarzą, traktowane są wręcz jako niemożliwe.

Szkolenie z bezpieczeństwa teleinformatycznego – czy warto?

Zapotrzebowanie na specjalistów z zakresu ochrony danych jest coraz większe, więc w szkołach Żak stworzyliśmy kierunek bezpieczeństwo teleinformatyczne. To roczny kurs, podczas którego słuchacze zapoznają się z najważniejszymi zagadnieniami i pojęciami tego tematu. Poznają też powszechnie wykorzystywane systemy informatyczne, a także najnowsze technologie z tej dziedziny. Dużo czasu zajmie omówienie zagadnień prawnych, bo to w oparciu o przepisy trzeba tworzyć systemy ochrony danych, należy się do nich stosować również w zakresie codziennego utrzymania i reagowania w sytuacjach zagrożenia. Szkolenie z bezpieczeństwa teleinformatycznego jest świetną podstawą do rozpoczęcia pracy w tej branży. Jednak – jak już było wspomniane – jest tylko początkiem. Przede wszystkim dlatego, że wszystkie branże, które opierają się na technologiach informatycznych, bardzo dynamicznie zmieniają się, co chwila pojawiają się nowe, innowacyjne rozwiązania i jeśli nie jest się na bieżąco, łatwo wypaść z obiegu.

Gdzie szukać pracy?

Pracy dla specjalistów do spraw bezpieczeństwa teleinformatycznego nie brakuje, a popyt na tego typu usługi cały czas rośnie. Wszystko dlatego, że coraz więcej danych przechowywanych jest w różnych systemach, a coraz więcej podmiotów przenosi swoje bazy informacyjne całkowicie do sieci. Największe zapotrzebowanie na takich fachowców jest, rzecz jasna, w instytucjach takich jak banki, korporacje, duże firmy informatyczne, ale nie tylko, bo praktycznie w każdym przedsiębiorstwie jest dział IT, urzędy, ale coraz powszechniej można ich spotkać także w agencjach marketingowych czy sklepach internetowych. Warto pamiętać, że jest to również dziedzina, która wykazuje duży potencjał do założenia własnej działalności gospodarczej i świadczenia usług z zakresu consultingu, czy wsparcia dla mniejszych firm, które nie potrzebują specjalisty na pełny etat, a oczekują raczej rad, wskazówek i ewentualnie realizacji drobnych zleceń z zakresu wdrożeń, kontroli, czy audytu bezpieczeństwa danych. Tendencja jest jednoznaczna – pracy, dla osób zajmujących się ochroną danych, będzie tylko przybywać. Wraz ze wzrostem zapotrzebowania, będzie wzrastał też prestiż zawodu, a wraz z nim wynagrodzenia.



Jeśli jesteś zainteresowany nauką na kierunku Bezpieczeństwo teleinformatyczne wypełnij formularz zgłoszeniowy i zarezerwuj sobie miejsce.

Zajęcia startują już we wrześniu!